2010-04-14 08:50:11   autor: Zasmucony

Zgadzam się, że bardziej odpowiednie byłyby Powązki, jednak skoro rodzina podjęła inną decyzję, musimy to zaakceptować - mieli do tego prawo i protest jest zupełnie nie na miejscu.

Argumenty Twoje są w dużej części demagogiczne:
- od XVII po spaleniu Wawelu w. Warszawa była faktyczną stolicą i miejscem pobytu królów polskich (mimo to chowanych na Wawelu)
- na Wawelu leżą królowie, których działalność w dalszej perspektywie doprowadziła do upadku RP - Michał Korybut, August II Mocny - czy oni na pewno są godni?
- jak sobie wyobrażasz oddzielne pochowanie małżeństwa Kaczyńskich, skoro zginęli razem?
- żaden z pozostałych byłych prezydentów III RP nie zginął tragicznie w trakcie sprawowania urzędu, więc argument, że miałby być chowany da Wawelu, gdyż był kiedyś prezydentem jest nieporozumieniem.
- mamy teraz do czynienia z sytuacją podobną do śmierci Sikorskiego - też była to osoba dla niektórych kontrowersyjna, też zginęła w zagadkowych okolicznościach

2010-04-14 09:44:47   autor: raj

"Skoro jednak rodzina podjęła inną decyzję" - a cóż to, czy Wawel jest prywatną własnością owej "rodziny", albo zwykłym cmentarzem parafialnym, na którym skoro rodzina chce, to się zmarłego grzebie?
Na takiej zasadzie, wybacz, ale każdy mógłby być pochowany na Wawelu, "bo rodzina chciała".

Królowie byli chowani na Wawelu mocą tradycji. Gdy ich siedzibą był Wawel, w sposób naturalny byli tam chowani; natomiast po przeniesieniu stolicy do Warszawy Kraków nadal był istotnym miejscem dla tradycji polskiej monarchii (ale podkreślam - właśnie monarchii!), poza tym o ile się nie mylę królowie nadal na Wawelu byli koronowani, choć Warszawa była stolicą.
Ale monarchii w Polsce nie mamy już od dość dawna, i od tego czasu na Wawelu chowa się osoby wybitnie zasłużone dla historii Polski.
Co więcej, byli prezydenci II RP, w tym Gabriel Narutowicz, który także zginął tragicznie pełniąc urząd, leżą w Warszawie. To jest nowa tradycja, odkąd Polska jest republiką, a nie monarchią - i ją powinniśmy kontynuować.

Co do oddzielnego pochowania małżeństwa Kaczyńskich, niczego takiego nie sugerowałem. Niechże spoczną razem np. na Powązkach, ale na litość, nie na Wawelu!

Sama tragiczna śmierć nie "zwiększa" niczyich zasług dla historii i sama z siebie nie czyni go automatycznie godnym pochówku na Wawelu. Dla mnie w kwestii miejsca pochówku tragiczna śmierć prezydenta Kaczyńskiego nie jest ŻADNYM argumentem i uważam że do kwestii miejsca pochówku należy podchodzić w dokładnie taki sam sposób jakby zmarł śmiercią naturalną. Co do Sikorskiego, wątpię że został on pochowany na Wawelu TYLKO dlatego, ze zginął w katastrofie lotniczej; raczej zdecydowały o tym właśnie jego zasługi dla kraju, zdecydowanie większe niż w przypadku Kaczyńskiego - zachowajmy jakieś proporcje... Pęd "rodziny" (a tak dokładnie, to kto to jest "rodzina"? Jakoś nie wydaje mi się, żeby np. córce pp. Kaczyńskich tak bardzo uśmiechało się jeżdżenie na 1 listopada na grób rodziców na Wawel...) do pochowania Lecha Kaczyńskiego na Wawelu jest przejawem szkodliwej dla kraju megalomanii, przeciwko której trzeba protestować, a nie spuścić uszy po sobie i grzecznie przyjąć "bo tak rodzina zadecydowała".

Mam nieodparte wrażenie, że ktoś wykorzystując hasła "rodziny", żałoby itp. usiłuje zamknąć usta osobom mającym przeciwne zdanie i kuć żelazo póki gorące, aby wykorzystać tę śmierć do swoich partykularnych celów. Sposób i tempo podjęcia tej decyzji (kto, prócz królów, z osób leżących na Wawelu trafił tam praktycznie natychmiast po śmierci?) bardzo wyraźnie to sugeruje. I to mi się BARDZO nie podoba.

2010-04-14 22:53:52   autor: futrzak  (www)

Nasze media nie doniosly, za to BBC tak:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8620415.stm

"Hundreds of people staged a protest in front of the residence of Krakow's Archbishop, Stanislaw Dziwisz, on Tuesday evening, carrying banners reading: "Not Krakow, not Wawel", and "Are you sure he is the equal of kings?"

W ogole sensowne i wywazone doniesienie. Taki powiew dobrego dziennikarstwa...

2010-04-15 09:49:39   autor: canis_lupus

Popatrzcie na wiadomości na onecie:
Zwolennicy pochówku przyszli z transparentami[...]. Śpiewali hymn Polski. Stanęli przed bramą pałacu arcybiskupów, skandując: "Tu jest Polska", "Wawel czeka".

Odpowiedziały im gwizdy, buczenie i okrzyki stojących na placu: "Hipokryci!".

źródło: http://wiadomosci.onet.pl/2155430,11,item.html
Myślę, że należało by coś z tym zrobić. Jest to ewidentne kłamstwo.

2010-04-15 14:55:01, zmodyfikowany: 2010-04-15 15:13:14   autor: raj

No ale co możesz zrobić? Media niestety manipuluja informacjami... :(

Zobacz na relacje np. na stronie TVN24 - http://www.tvn24.pl/12690,1652220,0,1,pod-kuria-znow-spory-protesty-w-innych-czesciach-kraju,wiadomosc.html - materiał pokazuje głównie konflikty miedzy ludźmi z jednej i drugiej manifestacji i to, jak dwóch facetów omal nie byłoby się pobiło, a nieliczna grupa kontrmanifestantów jest pokazana w taki sposób, jakby ich było tyle samo, co protestujących...
Za to dość rzetelna jest relacja wideo na stronie "Wyborczej" - http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798,7772860,Dlaczego_Wawel__Dwie_manifestacje_pod_kuria.html

A komentarzy na forach Onetu to ja nawet nie próbuje wpisywać, bo generalnie moje komentarze się tam nie pojawiają - już dawno zauważyłem, że im bardziej głupi i agresywny komentarz, tym większe ma szanse tam się pojawić, a komentarze rzeczowe i spokojne są wymoderowywane. Dzieje się tak przynajmniej od 2001 roku bez zmian - bo już wtedy o tym pisałem, tekst jest na mojej stronie w artykułach ("Intergłupki").

2010-04-29 07:54:13   autor: jotes

W całej rozciągłości zgadzam się z kolegą Jarkiem a powiedziałbym że moje poglądy w tej sprawie są jeszcze ostrzejsze.Pozdraw jotes

Dodaj komentarz

Imię lub pseudonim:    (wymagane)
Adres e-mail:  widoczny na stronie: tak nie
Strona WWW:
Treść komentarza:

Uwaga!
Wszystkie komentarze od osób niezalogowanych moderuję, w związku z czym będą one pojawiać się na stronie z opóźnieniem. Komentarze chamskie, obraźliwe, infantylne, nie zawierające żadnej sensownej treści oraz inne, które uznam z jakiegoś powodu za nieakceptowalne, będę usuwał. Jest to w końcu moja strona i ja decyduję, co na niej będzie... Możesz mieć inne zdanie ode mnie, byleś wyrażał(a) je w sposób rzeczowy i kulturalny... :-)
Jeżeli chcesz, aby twoje komentarze pojawiały się od razu, zaloguj się na stronie.